“Ένας Αμερικάνος κατάσκοπος, χωρίς όνομα, «πρωταγωνιστεί» στην μυστηριώδη αποστολή της «σωτηρίας του κόσμου» από μια αόρατη απειλή, που προσομοιάζει στον τρίτο παγκόσμιο πόλεμο. Με κύριο όπλο του την επιστήμη (αρχή της εντροπίας), ο «Πρωταγωνιστής» αναζητά, από κοινού με τους συνεργάτες του, τον αλγόριθμο μιας κάψουλας, που αναστρέφει το χρόνο. Με την βοήθεια συνεπώς των «επερχόμενων γενεών» θα επιχειρήσει να ανατρέψει τα «δόλια» σχέδια του Ρώσου μεγιστάνα, Andrei Sator, και τη συμμορίας του, που επιθυμεί να καταστρέψει την εν λόγω «χρονοκάψουλα» και κατά συνέπεια, το μέλλον αυτού του κόσμου…”
Ο Christofer Nolan αναβιώνει στο “Tenet” (Δόγμα) το φάντασμα του Ψυχρού Πολέμου, χρησιμοποιώντας πάντα την έννοια του μέτρου της αταξίας (aka εντροπία) υπέρ του πρωταγωνιστή του φυσικά, τον οποίο υποδύεται ο John David Washington, έναντι μιας αέναης… ρώσικης απειλής.
Η προβληματική συνεπώς του “Tenet” (του οποίου ο Nolan υπογράφει και το σενάριο), πέραν του ότι διαμορφώνεται γύρω από το ζήτημα (όπως προείπαμε) της εντροπίας, αφορά ξεκάθαρα (χωρίς φόβο και πάθος) την εκ Ρωσίας απειλή εις βάρος των Αμερικανών, την οποία εν προκειμένω ο Nolan, τοποθετεί στο μέλλον, αν και αποτελεί για πολλούς από μας (τους θεατές!), ένα γεγονός που ανήκει εδώ και κάμποσο καιρό στο παρελθόν…
Ο δεξιοτέχνης σκηνοθέτης δεν αφήνει βέβαια τα πράγματα ως έχει! Για να πιάσει και μας τους ξεχασιάρηδες στην «φάκα» της προβληματικής του, καθότι εύκολα θα μπορούσε να έχει οδηγηθεί η ανθρωπότητα (βάσει Ψυχρού Πολέμου) σ’ ένα τρίτο ενδεχόμενο αιματοκύλισμα, χρησιμοποιεί το τέχνασμα της αναστροφής του χρόνου. Τοιουτοτρόπως δύναται ο θεατής να εικάσει, πως ότι τοποθετεί χρονικά ο σκηνοθέτης στο “Tenet” στο άμεσο μέλλον, θα μπορούσε άνετα (βάσει αναστροφής του χρόνου) να ανήκει στο παρελθόν…
Και κάπου σ’ αυτό το σημείο έρχεται να κολλήσει και το “Δόγμα” (Tenet) της εντροπίας, το νέο μήλο της έριδος μεταξύ των δύο αντίπαλων δεών. Η Αρχή της Εντροπίας (το μέτρο της αταξίας) είναι η νέα αιτία μιας επικείμενης μάχης. Η αναστροφή του χρόνου είναι πάλι αυτή, που θα βοηθήσει τους Αμερικανούς να βρουν πρώτοι τον αλγόριθμο που μετρά την αταξία, πριν τον βρουν οι Ρώσοι και τον αφανίσουν από προσώπου γης. Μπερδευτήκατε ή ακόμη;
Το μαγικό που καταφέρνει εδώ ο Nolan, είναι να εισάγει στο κινηματογραφικό σύμπαν την Αρχή της Αταξίας, να φλερτάρει και να παίξει αρκούντως με τον όρο αυτό, και ας έχει ταυτόχρονα δομήσει ένα όχι και τόσο εύκολο στην ανάγνωση, σενάριο. Προσωπικά μου αρκεί, καθώς το μόνο που μέχρι στιγμής εισέπραττα από τις αμερικάνικες, τύπου blockbuster ταινίες, ήταν το Δόγμα “τάξη και ασφάλεια”…
Αλλά ο Christofer Nolan, δεν δύναται να χαρακτηρισθεί μόνο ως προς τα προκείμενα σκηνοθέτης με ταυτότητα, καθώς παρακολουθώντας κανείς το “Tenet”, μπορεί να διακρίνει την απουσία δίπολων (τύπου καλό-κακό) στην σκηνοθετική του απόπειρα, απουσία που όχι μόνο έχουμε διακρίνει σε προηγούμενες ταινίες αλλά και που γεννά περαιτέρω τα all time classic προβοκατόρικα ερωτήματα «Τι ακριβώς γίνεται εδώ πέρα» και «Ποιος είναι ποιος»;
Και πρωτοπόρος και προβοκάτορας επομένως ο Nolan? Όχι ακριβώς, αν σκεφτεί κανείς πως στο κινηματογραφικό σύμπαν του κάθε Nolan (που βασίζεται σε ιστορικά τεκμήρια), οι Αμερικάνοι της τάξης είναι λογικό να αναζητούν το μέτρο της αταξίας, προκειμένου να προστατευθούν από το επικείμενο χάος, που ρίχνει βαριά την σκιά του στις επερχόμενες γενιές.
Από την αντίπερα όχθη τι πιο αναμενόμενο από την προσπάθεια των Ρώσων, να αποζητούν να καταστρέψουν οτιδήποτε οδηγεί στον δρόμο προς την αρχή της δημιουργίας (το χάος δηλαδή), μόνο και μόνο για να μην πέσει στα χέρια των κακών Αμερικανών; Και όταν μάλιστα ο χρόνος λειτουργεί ανάστροφα, είναι σαν να ζει κανείς την κινηματογραφική εμπειρία μιας live μάχης με φόντο την απόβαση στο φεγγάρι, στο πλαίσιο της οποίας έχει μεταφερθεί, με χρονοκάψουλα φυσικά.
Όπως προαναφέραμε, ο Nolan σκηνοθετεί και ως συνήθως υπογράφει και το σενάριο. Όσον αφορά τους υπόλοιπους συντελεστές πίσω απο τις κάμερες, εκεί συναντούμε αρκετά ηχηρά ονόματα όπως αυτό του Hoyte van Hoytema (“Interstellar”, “Dunkirk”) στην θέση του κινηματογραφιστή, του μουσικοσυνθέτη Ludwig Göransson (“Black Panther”, “Venom”) και του Nathan Crowley (“The Dark Knight”) στη θέση του production designer.
Πρωταγωνιστούν οι John David Washington (“BlacKkKlansman”), Kenneth Branagh (“Murder on the Orient Express”), Robert Pattinson (“Twilight”), Elizabeth Debicki (“The Great Gatsby”), Aaron Taylor-Johnson (“Kick-Ass”), Clémence Poésy (“In Bruges”), Dimple Kapadia και φυσικά τον Michael Caine, που έχει συμμετάσχει σχεδόν σε όλα τα φίλμ του Christopher Nolan.
Το “Tenet” του Christofer Nolan κυκλοφορεί στο σινεμά στις 26 Αυγούστου, από την Tanweer.
Δείτε το trailer:
-
Σκηνοθεσία
-
Σενάριο
-
Ερμηνείες
-
Παραγωγή