“City of Houston TX, 1962: Ύστερα το χαμό της τρίχρονης κόρης του, ο αστροναύτης Neil Alden Armstrong, στην προσπάθεια του να επουλώσει τις πληγές που του άφησε η πρόσφατη και άδικη αυτή απώλεια, μετακομίζει με την υπόλοιπη οικογένεια του στο Τέξας, προκειμένου λίγα χρόνια αργότερα, να λάβει μέρος στην πρώτη απόπειρα προσελήνωσης της NASA που στέφθηκε με επιτυχία, την ιστορική αποστολή Απόλλων 11…”
Αν ο κόσμος της αντικειμενικότητας πιέζει με την απειλή του βάρους του καθηλώνοντας την έκφραση, ο καλλιτέχνης καταφεύγει συχνά σε τεχνάσματα ή μηχανές για να μιμηθεί την πραγματικότητα και ξεγελώντας την, πλησιάζει τον μετρήσιμο κόσμο για να προετοιμάσει την απόδραση του από αυτόν…
(Το Σώμα, Π. Ρηγοπούλου/Εκδόσεις Πλέθρον)
Ξεκινώντας από διαφορετική οδό, ο σκηνοθέτης του “La La Land”, Damien Chazelle, «χέρι χέρι» για δεύτερη συνεχόμενη φορά με τον Ryan Gosling και «παρέα» με τον ταλαντούχο Josh Singer (“The Post”), o οποίος και διασκευάζει την νουβέλα του James R. Hansen, που βασίζεται στη ζωή του πιο διάσημου κοσμοναύτη στην ιστορία, Neil Armstrong, δομεί την ταινία του, “First man”, ορμώμενος από τον ανήσυχο ψυχισμό που διέκρινε τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε στη σελήνη, λόγω του «τραύματος» της απώλειας του κόρης του, σε πολύ μικρή ηλικία…
Υπό την οπτική αυτή και στον αντίποδα του ψευδοντοκιμαντέρ “Operation Avalanche” (2016) του Matt Johnson, περί «στημένης» απόβασης των Αμερικανών, κατά την αποστολή Απόλλων 11 της NASA (1969), αξίζει να αναρωτηθούμε αν το (οσκαρικών προδιαγραφών) “First Man”, αποκαλύπτει πως ο κοσμοϊστορικός αστροναύτης διέθετε εντέλει όλα τα «ψυχικά αποθέματα», να τα ρισκάρει όλα για όλα, προκειμένου να φέρει σε πέρας ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα, όπως η απόβαση στο φεγγάρι.
Είναι πράγματι στα συν του φιλμ του Chazelle, η απόπειρα του να ενθαρρύνει την ευφυή ιδέα του σεναριογράφου του Josh Singer, να συνθέσει μια ταινία για την οδύνη και το ξεπέρασμα των ορίων του ατόμου, όταν αυτό βιώνει μια απώλεια, αλλά και το πώς το ίδιο δύναται πράγματι να αναζητήσει την «εξιλέωση» του σε ασύλληπτα εγχειρήματα, μέσω της προσωρινής «φυγής» του από την σκληρή πραγματικότητα και την αναζήτηση μιας νέας ζωής ή και λογικής ακόμη.
Με αυτόν τον τρόπο, το σενάριο ξεφεύγει και από υπέρμετρο πατριωτικό στοιχείο (εξού και η απουσία της σκηνής με την τοποθέτηση της Aμερικανικής σημαίας στη Σελήνη που εξόργισε τους Αμερικανούς), καθώς και από οποιαδήποτε βολή στο τότε αντίπαλο σοβιετικό δέος.
Συνεπώς το χάος του διαστήματος είναι το μόνο που αναδεικνύεται ως ο μοναδικός αντίπαλος της πιο καίριας ίσως αποστολής του αιώνα, που μας πέρασε. Χάος βέβαια, που ο χτυπημένος από την ίδια του την «μοίρα» πρωταγωνιστής, αρκείται (στην εν λόγω αποστολή) μόνο να αντιμετωπίσει και όχι να καταβροχθίσει, πράγμα το οποίο είναι από μόνο ένα ισχυρό εχέγγυο, αν όχι τεκμήριο, της επιτυχίας της…
Το γεγονός από την άλλη ό,τι η σκηνοθετική απόπειρα του δημιουργού του “Whiplash” (Χωρίς μέτρο), τηρεί κάποια μετριοπαθή στάση σε σχέση με τα όσα πραγματικά συνέβησαν κατά την προσελήνωση, δεν θεωρείται επ’ ουδενί μείον, απλά στερεί στην ταινία, λίγο από την «αίγλη», η οποία θα μπορούσε να την απογειώσει. Αυτό σημαίνει πως τόσο η σκηνοθεσία όσο και τα μετρημένα εφέ, συνοδευόμενα όλα από το (κατά τ’ άλλα) ενδιαφέρον soundtrack του Justin Hurwitz (με highlight τη χρήση του theremin), δεν εκτοξεύουν την ταινία στην υπερπαραγωγή, που θα ανέμενε κανείς να αντικρύσει στην κινηματογραφική του οθόνη…
Εξάλλου δυο υπερπαραγωγές θα ήταν αρκετές, για τον Ryan Gosling, ο οποίος βέβαια ερμηνεύει «ορθότερα» το ρόλο του Neil Armstong, στο “First Man”, από το ρόλο του Officer K, στο περσινό ελαττωματικό, πλήν οπτικό αριστούργημα “Bladerunner 2049” του Dennis Villeneuve…
Να σημειώσουμε επιπλέον εδώ, πως την καλή ερμηνεία του Gosling συμπληρώνουν και οι επίσης καλές ερμηνείες των ηθοποιών Claire Foy, Jason Clarke, Corey Stoll, Lukas Haas, Jasοn, Shea Whigham, Corey Michael Smith, Patrick Fugit, Kyle Chandler και Christopher Abbott…
To “First Man”, που ήταν να κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 11 του Οκτώβρη, θα κυκλοφορήσει εντέλει στις 18 του ίδιου μήνα…
Δείτε το trailer:
-
Σκηνοθεσία
-
Σενάριο
-
Ερμηνείες
-
Παραγωγή