“O Pierre Paul Daust, όταν δεν εργάζεται ως ντελιβεράς, αρέσκεται στο να «φιλοσοφεί», καθότι διαθέτει ντοκτορά στις ανθρωπιστικές επιστήμες! Καθώς όμως η καθημερινότητα του δεν καλύπτει τα «εκλεπτυσμένα» γούστα του, αποφασίζει να αλλάξει σελίδα στη ζωή του, χωρίζοντας εν αρχή την κοπέλα του! Παράλληλα γίνεται αυτόπτης μάρτυρας μιας διπλής ένοπλης ληστείας, κατά την οποία ο ένας από τους ληστές ξεψυχά ενώ ο άλλος καταφέρνει να διαφύγει, χωρίς όμως τα κλοπιμαία, τα οποία και περνούν στην κατοχή του Pierre. Μη ξέροντας πώς να τα χρησιμοποιήσει, και από κοινού με μια συνοδό πολυτελείας, ονόματι Aspasie (Ασπασία), που συναντά σε ιστοσελίδα γνωριμιών και έναν πρόσφατα αποφυλακισθέντα «μέντορα» στις κλοπές, ονόματι Sylvain Bigras, θα οργανώσει ένα «νοερό» σχέδιο, προκειμένου η μεν «παρανομία» του, να απoδώσει δε «ωφέλιμους» καρπούς.”
Ποιο heist film θα μπορούσε άραγε να έχει ως επίκεντρο τα «Ηθικά Νικομάχεια» του Αριστοτέλη; Και σε ποια επίσης ταινία η πιο διάσημη «εταίρα» της αρχαιότητας, «Ασπασία», θα μπορούσε να μοιάζει με μοντέλο, που ξεπήδησε από τις πασαρέλες της Victoria secret;
Μ’ ένα χρόνο σχεδόν καθυστέρηση στις ελληνικές αίθουσες, το πιο πρόσφατο και πολυσύνθετο δημιούργημα του βραβευμένου με oscar Denys Arcand (“Barbarian Invasions”), “La chute de l’empire americain”, «μπλέκει» (το πώς θα μπορούσε να είναι) ένα σύγχρονο film noir και ένα σχόλιο για την σημερινή κοινωνία, υπό την Καναδέζικη πάντα σκοπιά!
Από την προκείμενη «σύνθεση» δεν λείπει φυσικά και το πολιτικό σχόλιο, που συνδέει την «Πτώση της Αμερικάνικης Αυτοκρατορίας» (όπως μεταφράζεται και στα ελληνικά ο τίτλος της ταινίας) με την παρακμή του καπιταλιστικού συστήματος, η οποία και επηρεάζει εν συνεχεία και κάθε κράτος που εμπιστεύθηκε τον καπιταλισμό, στην όλη διαχείριση της (πολιτικής) οικονομίας του…
Με περίτρανο παράδειγμα συνεπώς τον Καναδά (μιας και όλα αναλύονται, όπως προείπαμε, υπό το Καναδέζικο σπέκτρο), ο Denys Arcand μας «ξεναγεί» στον Quart Monde (τέταρτος κόσμος), όπως αλλιώς αποκαλούμε τις «κοινωνίες στο σκοτάδι» (κοινωνίες σε καθεστώς κοινωνικού αποκλεισμού) της Καναδέζικης επικράτειας, άμεσο απότοκο του καπιταλιστικού συστήματος (ζήτημα που έχουν ήδη θίξει και ποικίλοι αμερικανοί σκηνοθέτες, με το έναν τρόπο ή τον άλλο, σε πληθώρα ταινιών της δεκαετίας των 90s). Και το κάνει αυτό τόσο αβίαστα, που δεν έχουμε παρά να τον επικρoτήσουμε, για την όλη προσπάθεια και το πόσο «περίτεχνα» περνά στον θεατή, το «υποσυνείδητο μήνυμα» περί διαδοχής ενός συστήματος, με επίκεντρο το χρήμα, που καταρρέει, από τις σοσιαλιστικές, με επίκεντρο τον άνθρωπο, θεωρίες, που ήρθε πια η ώρα να εφαρμοστούν παγκοσμίως…
Έτσι και πέρα από το εμφανές κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, όλα στην ταινία του Arcand είναι διαποτισμένα με «τέχνη» περισσή, με το σενάριο (το οποίο υπογράφει ο ίδιος) να βγάζει «ουσιαστικό νόημα» και τις κυνικές σκηνές της του γεγονότος της «ληστείας», που κατέχει κεντρική θέση στο φίλμ του, να διαδέχονται τις τύπου σατυρικές σκηνές της προσωπικής αναζήτησης του πρωταγωνιστή, που αναζητά «φυγή», είτε στα «συμβεβηκότα» είτε στην αγκαλιά μιας ιερόδουλης, που διαθέτει περιτύλιγμα, “intellectuelle”…
Η παραγωγή πάλι είναι σχετικά υποδεέστερη από ο,τιδήποτε άλλο απαρτίζει το “The Fall of the American Empire”, με τη φωτογραφία να θυμίζει κάποιες φορές καρτ ποστάλ αλλά αυτό να μην καταντά, όλως παραδόξως, ενοχλητικό.
Οι ερμηνείες από την άλλη είναι τόσο συμπαθητικές, ακόμη και αυτή της πάλαι ποτέ παίκτριας σε Καναδέζικο reality (“Occupation Double”), Maripier Morin, που ως «Ασπασία» (εταίρα που τύχαινε να είναι και η πιο μορφωμένη γυναίκα της κλασικής Αθήνας) να συγκινεί «ποικιλοτρόπως».
Το cast ολοκληρωμένο απαρτίζεται από τους Alexandre Landry, Maripier Morin, Maxim Roy (“Bad Blood: Season 2”), Remy Girard, Louis Morissette.
H ταινία “La chute de l’empire americain” του ταλαντούχου Καναδού σκηνοθέτη Denys Arcand, κυκλοφορεί στις αίθουσες της χώρας από την πρώτη του Αυγούστου.
Δείτε το trailer:
-
Σκηνοθεσία
-
Σενάριο
-
Ερμηνείες
-
Παραγωγή