Κριτική: "Thelma" του Joachim Trier

0

"H Thelma, μια Νορβηγίδα επαρχιώτισσα, μετακομίζει στο Όσλο προκειμένου να σπουδάσει Βιολογία. Αν και βασανίζεται ψυχολογικά και σωματικά, τόσο από την υπερπροστατευτική οικογένεια της όσο και από κάποιες «άτυπες» ψυχογενείς μη επιληπτικές κρίσεις (PNES), η γνωριμία της με μια συμφοιτήτρια της, την Anja, θα την κάνει να νιώσει πρωτόγνωρα συναισθήματα. Η δυνατή ερωτική έλξη μεταξύ των δύο νέων κοριτσιών, θα επιτείνει την αγχώδη συμπεριφορά της Thelma, «εξαναγκάζοντας» την στην προσωπική της καταβύθιση στα άδυτα του εαυτού της, που θα την κάνει να θυμηθεί και να πεισθεί, πως από μικρή διέθετε τηλεκινητικές ικανότητες ως και «υπερφυσικές δυνάμεις», οι οποίες καθίστανται, πιθανόν, υπαίτιες για την τωρινή της κατάσταση…"

Ο δημιουργός του "Louder than Bombs" και του "Oslo, August 31st", Joachim Trier, σκηνοθετεί για ακόμη μια φορά, μια πολύ παραπάνω από μέτρια ταινία, η οποία αν και διαθέτει όλες τις αξιώσεις, εισχωρώντας βαθιά στον ψυχισμό του θεατή, δεν καταφέρνει να «εκτοξευθεί» στην επιθυμητή διάσταση μιας αριστοτεχνικής σκηνοθετικής απόπειρας…

Κριτική: "Thelma" του Joachim Trier

Αν και το "Thelma" λοιπόν ορίζεται, κατά βάση, ως ένα supernatural thriller, δεν είναι παρά ένα erotic thriller με αρκετά light και ωραιοποιημένες body horror πινελιές. Ο,τιδήποτε μπορεί να χαρακτηρισθεί ως μεταφυσική (ή και θεϊκή) παρέμβαση, αιτιολογείται, με βάση την λογική πως η πρωταγωνίστρια δεν είναι παρά ένα «άνθρωπινο ον», που πάσχει από αγχώδεις διαταραχές (τύπου PNES), τις οποίες και ανακαλύπτει στην φάση των πρώτων ερωτικών σκιρτημάτων και απογοητεύσεων της «όψιμης» εφηβείας του!

Να σημειωθεί εδώ πως, παρ’ όλο που η εν λόγω σκηνοθετική προσπάθεια του Τrier ορίστηκε ως μια εκ Νορβηγίας Art House εκδοχή του "Carrie", το "Τhelma" θυμίζει σε αρκετά σημεία το "Passion", την πιο πρόσφατη (αποτυχημένη) απόπειρα του Brian de Palma. Η ταινία είναι συνεπώς, σαφώς επηρεασμένη από την όλη φιλοσοφία των giallo films (των οποίων ο Joachim Trier δηλώνει φαν), εμπλουτισμένη όμως με μπόλικα ρεαλιστικά στοιχεία παρμένα από τη φύση (φίδια, πουλιά, ψάρια, λίμνες), τα όποια εύκολα μπορούν να ξεγελάσουν και να κάνουν κάποιους να μιλούν για έντονο το παγανιστικό ή και το νέο-παγανιστικό στοιχείο στο φίλμ του Νορβηγού σκηνοθέτη…

Κριτική: "Thelma" του Joachim Trier

Προσωπικά μιλώντας πάντως, αντιλαμβάνομαι οποιεσδήποτε επικλήσεις, εκ μέρους της ταινίας, στο νατουραλιστικό στοιχείο, περισσότερο ως «βιβλικές αναφορές» και το όλο concept της "Thelma" όχι ως παγανιστικό-νέο παγανιστικό αλλά μάλλον, ως μια μοντέρνα-μεταμοντέρνα ματιά στο ζήτημα της μαγείας (witchcraft)…

Ευθύς έτσι, μπορώ να χαρακτηρίσω το "Thelma" του Joachim Trier ως τίποτα παραπάνω από ένα psycho thriller, αναφορικά πάντα με την μεταμοντέρνα θεματολογία στο ζήτημα των σύγχρονων μαγισσών, όσο και αν ο εν λόγω ορισμός θα μπορούσε να φανεί σε κάποιους, ολίγον τι, σκοταδιστικός!

Κριτική: "Thelma" του Joachim Trier

Αξίζει να σημειωθεί, από την άλλη, η αριστουργηματική κινηματογράφηση του Jakob Ihre, από κοινού με την εξαιρετική φωτογραφία, η οποία μας φέρνει άνετα στο μυαλό την πρόσφατη πετυχημένη ουγγρική παραγωγή, "On Body And Soul", του σκηνοθέτη Indiko Enyeti.

Αν και η ιστορία της ταινίας "Thelma", το σενάριο της οποίας υπογράφει ο Eskil Vogt (από κοινού με τον Joachim Trier), διαδραματίζεται, νοερά, σε νορβηγικό έδαφος, στην πραγματικότητα μόνο τα πλάνα που διαδραματίζονται στο Όσλο, είναι πραγματικά. Το υπόλοιπο φιλμ είναι όλο γυρισμένο στο Τrollhättan, στην Kiruna και στο Gothenburg της Σουηδίας.

Πρωταγωνιστούν οι Eili Harboe, Henrik Rafaelsen, Okay Kaya, Vanessa Borgli, Ingrid Giæver, Oskar Pask, Anders Mossling, Ellen Dorrit Petersen, Jonas Jörgensen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Steinar Klouman Hallert.

Το "Thelma", που αποτέλεσε την επίσημη πρόταση της Νορβηγίας για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, καθώς μια από τις επίσημες συμμετοχές στο διεθνές φεστιβάλ ταινιών του Toronto [ΤIFF] αλλά και στις δικές μας «Νύχτες Πρεμιέρας», θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 19 Απριλίου…

Δείτε το trailer:

7.6 Awesome
  • Σκηνοθεσία 7.5
  • Σενάριο 7.5
  • Ερμηνείες 7.5
  • Παραγωγή 8
  • Κριτική Χρηστών (3 Ψήφισαν) 7.1
Μοιραστείτε.

About Author

Λήδα Ειρήνη Αδάμου

Χαίρετε! Με λένε Λήδα και το όνειρο μου ήταν πάντοτε να ασχοληθώ με μια κάμερα! Καθότι δε διέθετα βέβαια το ταλέντο του σκηνοθέτη, αποφάσισα να κινηθώ διαφορετικά και να ερμηνεύω αυτό που θέλει να μου δείξει ο σκηνοθέτης. Κατά την πορεία μου αυτή συνειδητοποίησα, πως η ερμηνεία ή αλλιώς η κριτική μιας ταινίας, κάθε άλλο παρά υπόθεση υποκειμενική(ανάλογα δηλαδή με την οπτική ματιά του καθενός) είναι! Υπάρχει επομένως μια κατ’ ουσία αντικειμενικότητα στο πως μπορεί να προσεγγίσει κανείς ένα φιλμ. Προσωπικά πιστεύω πως τρεις είναι οι οπτικές του: α) το βλέμμα του σκηνοθέτη β) το βλέμμα του μεμονωμένου θεατή και γ) το βλέμμα του κοινού. Συνεπώς, μόνο μέσα από τη σύνθεση των τριών αυτών οπτικών είναι, κατά τη γνώμη μου, πιθανό να προσεγγίσει κάποιος την αλήθεια, που αντανακλά μια ταινία…

Τα σχόλια έχουν κλείσει.